AAN DE ELBE

Noordkaap 2018          dag 1          za 2 juni 2018          Tilburg - Krautsand          503 km

Tijdens onze reis van 2017 naar Noorwegen hebben we - op de heenweg - gemerkt dat het verkeer bij Bremen en vooral bij Hamburg erg druk is, zelfs in het weekend. Daarom zijn we toen op de terugweg maar met een grote boog om Hamburg en Bremen heengereden: we hebben de Elb-Link van Brunsbüttel naar Cuxhaven genomen. Inmiddels is deze veerdienst failliet, en rest alleen nog de veerdienst tussen Wischhafen en Glückstadt (Elbfähre). Deze veerdienst is de laatste tijd erg druk, omdat er ook veel vrachtwagens worden overgezet. Op zaterdagen en zondagen zijn er echter veel minder vrachtwagens op de weg in Duitsland. De wachttijden voor de Elbfähre zijn in de weekends dus veel milder, zeker in de vroege en late uren.

We rijden dus op de eerste dag naar de Elbe (we willen zondagochtend oversteken). Vlak voor Wischhafen zou  een behoorlijke camping zijn: Campingplatz-Krautsand am Elbstrand. In de buurt is ook een camperplaats (Wohnmobilstellplatz Krautsand), maar volgens de reviews is deze al vroeg in de middag overvol. We mikken dus op de camping.

We vertrekken om 09:30, uitgezwaaid door Paul en Jeannette (onze buren, die, zo weten we, goed op ons huis zullen passen). De heenreis gaat nu eens niet over Arnhem, Apeldoorn en Hengelo, maar over Hooipolder, Utrecht en Zwolle. Bij 't Harde zijn we aan een prettige gewoonte begonnen: we drinken een cappuccino en we nemen ons voor om dat elke ochtend zo rond half elf te doen. Bij Klazienaveen (of all places) steken we de grens over. We besluiten om vlak ná de grens, in Twist, te tanken (de diesel in Duitsland is immers een stukje goedkoper). We hopen er ook een hapje te kunnen eten, maar het plaatselijke culinaire aanbod kan ons niet bekoren.

Via Meppen en Leer rijden we naar Westerstede  (over de '31' en de '28'). Daar ruilen we de autobahn in voor binnenwegen. Via een hobbelweg over Jade gaan we naar de '437'. Na de Weser-tunnel komen we op de '27', die we een stukje in noordelijke richting volgen - langs Bremerhaven - tot we bij afrit 5 afslaan naar Bad Bederkesa en Lamstedt. Daar komen we op de '495' naar Glückstadt. Vlak voor Wischhafen slaan we rechtsaf en zoeken we Campingplatz Krautsand op. Daar komen we om 17:00 aan.

Over de route zijn we snel uitgesproken: saai, saai en nog eens saai. Dat geldt vooral voor het stuk tussen Bremerhaven en de Elbe. Dat gebied maakt op ons een zeer verlaten indruk.

De camping is redelijk voor één nacht: veel vaste plaatsen, een nogal rommelige inrichting (onze plaats lag vol met losliggende tegels), het sanitair is vrij goed, wifi is minder overtuigend.

De traditie wil, dat we op de eerste reisdag in Duitsland onderweg "Seelachs mit Kartoffelsalat" eten. In Twist is het daar echter niet van gekomen. Daarom wandelen we aan het begin van de avond naar het Elbestrand, waar zich een visrestaurantje bevindt. Onderweg komen we langs de camperplaats. Deze is inderdaad overvol.

Camping Krautsand

een lege en nevelige Elbe

Seelachs mit Kartoffelsalat aan de Elbe

inleiding

dag 2