TOCH MAAR VIA HAMBURG

 

Scandinavië 2022          dag 49          di 06 september 2022          Haderslev - Wildeshausen          363 km

 

We rijden toch maar door de Hamburgse tunnel. De wachttijden bij Glückstad zijn te onvoorspelbaar. Dat is, zo lezen we op internet, vooral het gevolg van de verzanding van de zijtakken van de Elbe. De veerstoep van Wischhafen ligt aan zo'n zijtak. Door de verzanding kunnen de veerboten bij laagwater nog maar voor een deel van hun capaciteit aan voertuigen meenemen. Op het moment dat wij willen overvaren, is het dubbel-droevig gesteld met de capaciteit van de veerdienst: het is eb op de Noordzee, en de waterstand in de Elbe is door de droogte extreem laag. De veerboten varen, volgens berichten op internet, momenteel maar met 30% van hun capaciteit. Dat gebeurt de afgelopen weken regelmatig. Eind augustus was de wachttijd in Glückstad meer dan 5 uur. 

Wij besluiten dus om via Hamburg en Bremen te rijden. Wij zijn geen liefhebbers van de drukte op de Duitse autobahn, en zeker niet van drukte rond Hamburg, waar nog steeds aan de weg wordt gewerkt (dat was al in 2018 zo), maar we hebben in feite geen keuze. 

We staan nu op een aardige camperplaats in Wildeshausen, een klein stukje voorbij Bremen. Jammer, dat we niet naar de Griek in Westerstede kunnen gaan. Het geluk lacht ons echter toe: op 450 meter afstand van de camperplaats is een Grieks restaurant dat vandaag gewoon geopend is.

 

de camperplaats in Wildeshausen

 

 

TOELICHTING
De verzanding van de Elbe is mede het gevolg van uitdieping van de Elbe. Die uitdieping moet Hamburg bereikbaar maken voor grotere schepen. Door de uitdieping komt er bij hoogwater op de Noordzee meer zeewater de Elbe binnen dan vroeger, met als gevolg, dat er steeds meer sediment wordt meegevoerd dat bij laagwater achterblijft in de zijtakken van de Elbe. Ook de Wischhafener Süderelbe, waaraan de veerstoep van Wischhafen ligt, is sterk aan het verzanden. Meer dan eens vaart een veerboot zich bij laagwater in dat riviertje vast in een ondiepte. Omdat men daar rekening mee houdt, door langzaam te varen in dat riviertje, lukt het de veerboot meestal, om op eigen kracht weer los te komen. We begrijpen nu, waarom de veerboot op de heenreis bij het vertrek in Wischhafen zo langzaam voer, en ook, waarom de volgende boot op de Elbe bleef wachten tot de Wischhafener Süderelbe weer vrij was..


 

 

dag 48

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dag 50