DE SLUIZEN VAN TROLLHÄTTAN

 

Scandinavië 2022          dag 05          zo 23 juli 2022          Trollhättan          0 km

 

Vandaag fietsen we naar de sluizen van Trollhättan. Deze liggen in de Göta älv, een riviertje dat zorgt voor de afvoer van het water van het Vänernmeer naar het Kattegat bij Göteborg.

In het begin van de 19e eeuw wilde Zweden een vaarweg van de Oostzee naar de Noordzee hebben, waarbij ze geen last zouden hebben van Deense interventies. Er moest immers flink tol worden betaald aan Denemarken bij passage van de Lillebælt, Storebælt en Øresund. Daarom hebben ze het Göta-kanaal gegraven van het Vänermeer naar de Oostzee (de route loopt via verschillende meren, zoals het Vätternmeer).
Om de verbinding compleet te maken, is tegelijkertijd de Göta älv tot aan het Vänernmeer bevaarbaar gemaakt. Bij Trollhättan kende de Göta älv een verzameling watervallen. Deze zijn rond 1830 vervangen door het Tollhättan-kanaal, met 11 sluizen: de 3 bovenste sluizen, de 4 middelste sluizen en de 4 onderste sluizen. Deze zijn inmiddels allemaal buiten functie gesteld na de bouw van 4 bredere en langere sluizen met een grotere schuthoogte. Dit was nodig omdat de industrie aan het Vänernmeer voor grotere schepen bereikbaar moest worden. Tijdens ons bezoek passeert een flinke boot de nieuwe sluizen. Het is de Emilia van ruim 3700 ton. Ter vergelijking: het europaschip, het grootste binnenvaartschip op de Nederlandse rivieren, is ongeveer 1550 ton.

Bij ons bezoek aan het sluizen-complex valt op, dat de oude sluisjes enerzijds worden gezien als industriële monumenten met een grote culturele waarde, anderzijds nogal worden verwaarloosd. De bovenste drie sluisjes hebben bijvoorbeeld inmiddels de status van plantenbak gekregen.

 

de bovenste drie oude sluisjes als plantenbak

 

bovenste drie oude sluisjes en bovenste nieuwe sluis

de vier middelste oude sluisjes

drie nieuwe sluiskolken op een rijtje

 

 

de Emilia op weg naar de bovenste nieuwe sluis

dag 4