TWEEMAAL SCHEEPSRECHT?

Scandinavië 2022          dag 46          za 03 september 2022          Karlskrona - Ystad          205 km

In 2018, toen we voor de eerste keer naar de Noordkaap gingen, hebben we in Ystad overnacht op de camperplaats bij de jachthaven. Aan die jachthaven is een visrestaurant dat plaatselijk goed scoort. Toen we daar destijds wilden gaan eten, bleek het restaurant op maandag gesloten.

Omdat het maar een kleine zijsprong is tussen Karlskrona en Malmö, besluiten we om dit jaar nog een keer naar de camperplaats in Ystad te gaan. Op zondagen is het restaurant immers wél geopend. Wat blijkt echter: voor het restaurant is de herfst al aangebroken. Het is “closed for the season”, alleen weet hun website dat nog niet. Er zit niets anders op, dan dat we nog een keer teruggaan naar Ystad.

Vanavond zijn we iets verderop aan de haven een hapje gaan eten. Daarna zijn we nog even Ystad ingefietst. Een lieflijk stadje met een pitoresk centrum met vrij veel oude vakwerkhuizen en behoorlijk wat baksteengotiek, maar dat wisten we al van het vorige bezoek.

Ystad: de Markt

Ystad: vakwerkhuizen en baksteengotiek

Ystad: de camperplaats

Vanochtend gaan we met de buzz eerst nog even naar Karlskrona gegaan. Er zijn wat barokgebouwen, maar lang niet genoeg om het predikaat “een echte barokstad” te verdienen. Het marinekwartier is hermetisch afgesloten.

Een afscheidscadeautje is er ook. Vanuit Karlskrona hebben we een mooi uitzicht op Brändaholm. We snappen nu, waarom dat groepje huizen zo vaak wordt gebruikt voor ansichtkaarten.

Karlskrona, Markt met Frederikskerk

Karlskrona: Drievoudigheidskerk

Karlskrona: gezicht op Brändaho;m

dag 45