Vulkaneifel en Oost-België augustus 2023

Deze reis begint met een familie-uitje op camping De Lilse Bergen, in de buurt van Turnhout. Onze kleindochter Floor viert daar haar negende verjaardag, en daar zijn we voor uitgenodigd. Voor de verandering houden we het deze keer niet bij een enkel dagje naar de camping, maar gaan we er een paar dagen kamperen. Na Turnhout hebben we nog twee bestemmingen: de Vulkaneifel in Duitsland en het zuidelijk deel van de Oostkantons (het Duitstalige gebied van België). In beide gebieden kun je prachtig fietsen over fietspaden die zijn aangelegd op voormalige spoorlijnen.

dag 01    do 10 augustus 2023    Tilburg - Lilse Bergen    54 km

We rijden naar de Lilse Bergen via een ietwat omslachtige route. We gaan eerst naar winkelcentrum Heyhoef in Tilburg-Reeshof om een pakketje op te halen (een opblaasboot voor op de plas van de Lilse Bergen). Vervolgens rijden we naar de Shell aan de N260, want de diesel is zowel in België als in Duitsland toch nog steeds duurder dan in Nederland. Door deze tussenstops gaat de route niet over Goirle en Poppel richting Turnhout, maar over Gilze en Baarle-Nassau.

Net over de grens, in Weelde-Statie (Weelde Station, aan het Bels Lijntje, de voormalige spoorlijn van Tilburg naar Turnhout) stoppen we bij een frietkot. We kunnen nl. niet eerder dan om 13:00 uur de camping op, dus eten we ergens onderweg een Belgische friet.

In Weelde-Statie verlaten we de N119 naar Turnhout, en rijden we over de N132 naar Merksplas en Beerse. De camping ligt iets ten zuiden van Beerse. Op de camping hebben we een bijzonder ruime camperplaats.

camping De Lilse Bergen

dag 02 t/m dag 06    vr 11 augustus t/m di 15 augustus 2023    De Lilse Bergen

Op vrijdag vieren we de verjaardag van Floor. De volgende dagen doen we het rustig aan. Dat bevalt ons zó goed, dat we besluiten om na de gereserveerde 4 dagen nog 2 dagen te blijven. Op de camping is echter alleen nog maar een plaatsje te vinden op de nogal smalle doorgangsplaatsen voor campers.

dag 07    wo 16 augustus 2023    De Lilse Bergen - Maastricht    98 km

Eerder dit jaar, op 30 juni, waren we al eens in Maastricht. Het Vrijthof werd toen in beslag genomen door André Rieu, die er voorbereidingen trof voor zijn serie optredens. Daarom gaan we nog een keer naar Maastricht, in de verwachting dat we nu het Vrijthof kunnen zien. We doen het ook, om de camperplaats in Maastricht-Noord te bezoeken. Deze is opgenomen in de app Top-Plätze, een app met (hoofdzakelijke Duitse) camperplaatsen van hoge kwaliteit, die wij bij reizen door Duitsland vaak raadplegen.

De camperplaats heeft nog voldoende vrije plaatsen. We halen de fietsen van de fietsdrager en rijden naar het centrum van Maastricht (een ritje van ongeveer 3 km). De verwachting m.b.t. het Vrijthof komt maar gedeeltelijk uit: André Rieu is vertrokken, maar er wordt volop gebouwd aan een nieuwe activiteit (we weten niet welke). We vinden een plaatsje op een van de volle terrassen voor een cappuccino, en rijden vervolgens weer naar de camperplaats.

camperplaats Maastricht

Het is niet onze gewoonte om te reserveren, maar door de grote drukte op De Lilse Bergen zijn we van gedachten veranderd. Daarom bellen we onze volgende bestemming, een camping in Bütgenbach. Deze is helemaal “ausgebucht”.  We besluiten daarom, om het bezoek aan Bütgenbach uit te stellen en morgen door te rijden naar de volgende bestemming: Schalkenmehren in de Vulkaneifel. Volgens de website van de camperplaats zijn er nog plaatsen vrij.

dag 08    do 17 augustus 2023    Maastricht - Schalkenmehren    171 km

We rijden via Luik en Verviers naar de E42, richting Malmedy en Sankt Vith. Bij Prüm slaan we af en gaan we via de “410” naar Gerolstein en Pelm. Daar nemen we de L27 en de L28 naar Daun. Via Mehren rijden we naar Schalkenmehren. Vlak voor dat plaatsje is de camperplaats. Als we daar aankomen, zijn er nog 6 vrije plaatsen, waaronder een van de verharde plaatsen bij de ingang.

Vroeg in de avond fietsen we nog even naar het plaatsje Schalkenmehren. Dat ligt aan het Schalkenmehrener Maar, een meer in de krater van een van de uitgedoofde vulkanen in de Vulkaneifel.

camperplaats Schalkenmehren

Schalkenmehrener Maar

dag 09    vr 18 augustus 2023    Schalkenmehren

We waren op 26 juni al op deze camperplaats en waren toen onder de indruk van de cp en van de fietsroute langs de cp (de Maare-Mosel-Radweg, een fietsroute over de voormalige spoorlijn tussen Daun en Bernkastel aan de Moezel). We hadden toen geen tijd, om er langer te blijven. Daarom zijn we teruggekomen.

Vanuit de camping kun je in twee richtingen fietsen: richting Daun of richting Moezel. Vandaag gaan we richting Moezel. Ons doel is Witlich, De route gaat door een golvend landschap, met afwisselend bossen en weilanden. Omdat het fietspad op een voormalige spoorlijn ligt, is het stijgingspercentage nergens groter dan 2%.

fietsen over een voormalige spoorlijn

zo was het hier vroeger

dag 10    za 19 augustus 2023    Schalkenmehren

Vandaag fietsen we de andere richting uit: naar Daun. Al meteen bij de camperplaats begint de route te stijgen. Die stijging duurt voort tot bij de tunnel, die kort voor Daun ligt. De temperatuur in deze tunnel verandert in de loop van het jaar nauwelijks. In de zomer is het er behoorlijk fris.

onderweg naar de tunnel

bij de tunnel

in de tunnel

Halverwege de tunnel begint de afdaling naar Daun. Tijdens deze afdaling heb je een mooi uitzicht op Daun.

gezicht op Daun

Iets verder kom je bij het viaduct van Daun.

het viaduct van Daun

Op de terugweg hebben we de wind flink tegen. Al ruim voor we de tunnel bereiken, voelen we dat we in een koude luchtstroom rijden. De tegenwind komt blijkbaar door de tunnel.

dag 11    zo 20 augustus 2023    Schalkenmehren

Vandaag houden we een rustdag.

dag 12    ma 21 augustus 2023    Schalkenmeheren - Bütgenbach    78 km

Op de camping in Bütgenbach is inmiddels plaats. Daarom rijden we binnendoor, over Hillesheim, Steffeln en Olzheim, naar Bütgenbach.

camping Bütgenbach

dag 13    di 22 augustus 2023    Bütgenbach

Het fietsknoopnetwerk, zoals we dat in Nederland kennen, bestaat ook in België. Sterker nog, het is door een Belg (Hugo Bollen) bedacht. Met de fietsknoop-app kun je dus ook in België heel goed uit de voeten.

We rijden vandaag een niet al te lange route naar Montenau en Waimes.

Het landschap is vriendelijk heuvelachtig.

landschap richting Montenau

Bij Montenau komen we op de voormalige Vennbahn, een spoorlijn van Aken, via Monschau en St. Vith naar Troisvierges in Luxemburg. We rijden over de Vennbahn naar Waimes (Weismes). Dat was ooit een belangrijk knooppunt, want hier kruiste de Vennbahn met de lijn 45/45A, de Vennquerbahn, de verbinding tussen Trois-Ponts, Malmedy en Stavelot in het westen en het Duitse Jünkerath in het oosten. Het stationsgebouw van Waimes bestaat nog, van de perrons en de sporen resten nog slechts een paar foto’s.

het voormalige station van Waimes

Op de terugweg rijden we over het indrukwekkende viaduct van Bütgenbach (zie ook dag 14).

dag 14    wo 23 augustus 2023    Bütgenbach

We fietsen vandaag een stukje in noordelijke richting.

Het eerste deel gaat weer over de Vennquerbahn (tot knooppunt 14) en de Vennbahn. De route gaat vooral door bebost gebied. Bij knooppunt 44 verlaten we de Vennbahn en rijden we verder door een heuvelachtig, vrij open gebied in de richting van Elsenborn.

In de buurt van Bütgenbach gaat de route over de stuwdam van het stuwmeer

In Bütgenbach rijden we het stadje in voor wat inkopen. We komen in de buurt van het viaduct waar we gisteren nog overheen hebben gereden.

landschap richting Elsenborn

stuwdam bij Bütgenbach

viaduct bij Bütgenbach

dag 15    do 24 augustus 2023    Bütgenbach

Het weer is helemaal omgeslagen. Het regent, met tussenpozen, de hele dag. Van de voorgenomen fietstocht naar Losheim komt dus niets terecht. Pas om 19:00 is het weer droog, en kunnen we ons voorbereiden op de terugreis.

dag 16    vr 25 augustus 2023    Bütgenbach - Tilburg    213 km

We rijden vandaag weer naar huis.