UITSTAPJE NAAR ZWEDEN

 

Scandinavië 2022          dag 15          wo 03 augustus 2022          Ballangen - Kiruna          232 km

 

We zijn weer 232 km verder. We staan op een camping aan een meer zo’n 10 km ten oosten van Kiruna. Het is hier bewolkt, droog, 17°C. Het waait behoorlijk, maar dat is niet erg, want daardoor zijn er helemaal geen muggen.

We rijden vanochtend, met zo af en toe een zonnetje, eerst naar Narvik. Daar steken we met de nieuwe hangbrug het fjord over. Daarna gaan we rechtsaf, de E10 op, richting Kiruna en Luleå. Deze weg gaat, aan de Noorse kant van de grens, door een opvallend woest, stenig landschap, dat ons een beetje doet denken aan het gebied richting Gamvik (Noordkaap 2018). Het Zweedse deel van de weg gaat aanvankelijk door een wijdser landschap, met veel water, en daarin de nodige eilanden.

 

vlak voor Narvik: een laatste blik op de Lofoten

 

de nieuwe brug bij Narvik

het Noorse deel van de E10 is vaak erg stenig

de grens

 

het Zweedse deel van de E10: meren en eilandjes

de camping bij Kiruna

Toelichting

We hebben het uitstapje naar Zweden vooral gepland, omdat we benieuwd zijn naar de situatie in en rond Kiruna. Pal ten zuiden van die stad ligt een staatsmijn die het beste (= het zuiverste) ijzererts van de wereld levert. Was er aanvankelijk sprake van dagbouw, sinds enige jaren is de dagbouwmijn uitgeput en is men ondergronds gaan mijnen. De mijngangen bevinden zich inmiddels diep onder de stad.. 

Het staatsmijnbouwbedrijf ondervindt op twee manieren hinder van de stad:

  • door de mijngangen onder de stad is er sprake van verzakkingen in de stad; het ondergronds mijnen onder Kiruna zal binnenkort moeten worden gestaakt,
  • Kiruna verhindert dagbouw op de plaats waar de stad zich thans bevindt; toch ligt daar nog een aanzienlijke hoeveelheid ijzererts voor het opscheppen.


Er is besloten om een deel van Kiruna te verplaatsen. Dit gebeurt op kosten van het staatsmijnbouwbedrijf. Blijkbaar is de winning van ijzererts een lucratieve bezigheid. Enige markante gebouwen in het centrum van de stad zullen in hun geheel worden verplaatst. Een ander deel van de bebouwing zal worden afgebroken om elders opnieuw te worden opgebouwd. Het resterende deel wordt gesloopt en vervangen door nieuwbouw. We hadden gehoopt om het een en ander van deze werkzaamheden te zien, maar dat is niet het geval. De enige waarneembare tekenen van de verplaatsingsoperatie zijn de reconstructie van de E10 en de spoorlijn Luleå-Narvik. De weg en de spoorlijn lagen tussen Kiruna en de mijn, en vormden dus een stevige barrière. Deze zijn inmiddels geruimd. De E10 is verplaatst naar de noordkant van de stad en het station van Kiruna is veranderd in een kopstation. De oude directe verbinding met Luleå is vervangen door een lus die in westwaartse richting vertrekt en met een grote boog om de west- en de zuidzijde van de mijn naar het oosten afbuigt. 

 

 

 

 

dag 14