Oost-Nederland juni/juli 2021

dag 01     vr 11 juni 2021     Tilburg Aerdt     133 km

Het is onze bedoeling om allereerst naar camperplaats de Wellinghoeve te rijden. Deze ligt in Groessen (bij Duiven). Bartek, onze oudste zoon, en Marloes wonen in dat dorpje. Zij hebben een nieuwbouwhuis gekocht in Zevenaar, en we zijn van plan om daar eens een kijkje te gaan nemen.

We rijden voor de verandering niet via de A59 en de A50 naar Arnhem, maar slaan bij ’s-Hertogenbosch linksaf, de A2 richting Deil. Daar nemen we de A15 richting Nijmegen. Bij Ressen kiezen we voor de A325 richting Arnhem. Na de Andrej Sacharovbrug nemen we de afslag Westervoort, om binnendoor, via Duiven, naar de Wellinghoeve te rijden. Daar is echter geen plaats meer voor ons.

We rijden door naar Aerdt. In 2016 hebben we een paar dagen op camping de Rijnstrangen gestaan. Die is echter ook vol. We rijden een klein stukje verder naar camperpark het Gelderse Eiland, waar we de laatste vrije plaats bemachtigen.

Vroeg in de avond fietsen we nog even naar Zevenaar. Bij het bouwproject ontmoeten we Bartek en Marloes. Samen bekijken we hun toekomstige huis.

dag 02     za 12 juni 2021     Aerdt - Rijssen      80 km

Via Doetinchem, Borculo en Goor rijden we naar Rijssen, naar camperpark Midas. In het najaar van 2020 waren we hier al eens, op de terugweg van een reis door Noord-Duitsland. Toen zijn we na twee overnachtingen weer naar huis gereden. Nu willen we er wat langer blijven.

Bij ons vorige bezoek hadden we een “gewone” plaats op de voormalige slipbaan, voorzien van een stukje kunstgras. Deze keer kiezen we echter voor de wat krappere buscamperplaatsen. Deze hebben het voordeel, dat je daar voortdurend schaduw hebt. Het belooft nl. behoorlijk heet te worden.

in de schaduw

Na ons te hebben geïnstalleerd, het loopt tegen het einde van de ochtend, gaan we op de fiets naar het centrum van Rijssen, om op de zaterdagse markt wat haring te kopen.

dag 03     zo 13 juni 2021     Rijssen

Het is erg warm vandaag. We houden ons dus maar koest onder de bomen. Tegen het eind van de middag fietsen we een klein rondje door de omgeving van Rijssen. We bekijken o.a. Havezate de Oosterhof, in de volksmond ook wel “het kasteel” van Rijssen genoemd.

Havezate de Oosterhof

dag 04     ma 14 juni 2021     Rijssen

Het is vandaag zó warm, dat we niets anders doen dan luieren in de schaduw. In het begin van de avond lopen we naar het naastgelegen restaurant ’t Witte Hoes voor een smakelijke maaltijd.

dag 05     di 15 juni 2021     Rijssen

Het is nog steeds erg warm. In de loop van de middag fietsen we door de bossen naar Markelo, om er wat boodschappen te doen.
Het gebied tussen Rijssen en Markelo is een erg mooi fietsgebied.

gebied tussen Rijssen en Markelo

dag 06     wo 16 juni 2021     Rijssen

Het is met 30ºC niet meer zo warm. Daarom fietsen we vandaag een rondje naar de Holterberg. En alweer: het is een prachtige omgeving om te fietsen.

richting Holterberg

dag 07     do 17 juni 2021     Rijssen - Lekkum     141 km

Via Zwolle, Meppel en Heerenveen rijden we naar de camperplaats in Lekkum, iets ten noorden van Leeuwarden. Ook hier zijn alle plaatsen bezet, maar als “stamgast” mogen we onze buscamper tussen nieuw-ingezaaide plaatsen zetten.

op de camperplaats in Lekkum

dag 08     vr 18 juni 2021     Lekkum

We houden vandaag een rustdag.

dag 09     za 19 juni 2021     Lekkum

Toen we in 2020 ook hier waren, was het weer niet geschikt, om langs de Dokkumer Ee richting Dokkum te fietsen. Het weer is vandaag een stuk beter. We gaan dus fietsen.

We nemen op de heenweg de route over de westelijke oever. Rechts zien we de vaart, links zien we het open Friese land, met in de verte de Steenhuistermolen.

de Steenhuistermolen in de verte

Even later komen we bij het bruggetje van Bartlehiem. Terwijl we op het bruggetje wat foto’s maken, komt er op de Aldtsjerkster Faert een sloep aan, die voorbij het bruggetje richting Dokkum vaart. De sloep komt ook op de foto. Later in de middag zullen we Jan en Annelies, de opvarenden, nog ontmoeten. Zij blijken een foto te hebben gemaakt van Ted op het bruggetje.

de sloep van Jan en Annelies

op het bruggetje van Bartlehiem

We fietsen verder richting Dokkum en besluiten om even te pauzeren in Burdaard. Als wij op het terras van It Posthus aan de cappuccino zitten, legt de sloep van Jan en Annelies aan. Zij varen de Elfstedentocht en hebben een arrangement voor een aantal overnachtingen onderweg, o.a. in It Posthus. Zij worden verwezen naar de passantenhaven van Burdaard, en wij besluiten om even op hen te wachten, zodat we hen de foto bij Bartlehiem kunnen geven. We hebben vervolgens nog ruim een uur met hen staan te kletsen.

Er is vervolgens niet meer genoeg tijd om door te fietsen naar Dokkum. We fietsen daarom maar aan de oostelijke zijde van de Dokkumer Ee terug naar Lekkum. Vooral het stuk tussen Wiens en Lekkum is heel bijzonder: een vrij smal fietspad gaat dwars door de weilanden en over boerenerven richting Leeuwarden. Onderweg moet je regelmatig uitwijken voor koeien op het fietspad en voor grote hopen koeienstront, ook op het fietspad.

fietsen van Wiens naar Lekkum

dag 10     zondag 20 juni 2021     Lekkum

In de loop van de middag fietsen we naar Leeuwarden. We gaan, op advies van Daan, de beheerder van de camperplaats, een hapje eten in Grand Café De Walrus, aan het Hofplein. We kunnen niet anders dan bevestigen wat Daan zei: je kunt er prima eten.

Grand Café De Walrus in Leeuwarden

dag 11     maandag 21 juni 2021     Lekkum

Het is vandaag een rommeldag. We doen wat boodschappen en gaan naar apotheek Boiten in Leeuwarden om wat medicijnen op te halen voor Ted. Deze apotheek ligt schuin tegenover het Cambuur-stadion. Wij snappen, dat men plannen heeft voor de bouw van een nieuw stadion.

het Cambuur-stadion

dag 12     dinsdag 22 juni 2021     Lekkum - Dokkum     26 km

Omdat de fietstocht naar Dokkum op 19 juni stokte in Burdaard, rijden we de buscamper vandaag naar een camping in Dokkum (Camping en Haven Recreatie), waar nog een plekje voor ons vrij is.

op de camping in Dokkum

Na de lunch klimmen we op de fiets voor een rondrit door Dokkum.  Onze eerste stop is de Zijl, een nogal breed uitgevallen brug over de Dokkumer Ee, tussen het Klein Diep en het Groot Diep.

de Zijl: het stadhuis van Dokkum

de Zijl: zicht op het Groot Diep

de Zijl met fraaie gebouwen aan de zuidzijde

Na wat ‘gekriskras’ door het centrum, komen we uit bij molen Zeldenrust aan het Klein Diep.

molen Zeldenrust

We fietsen nog een stukje naar het zuiden, en komen uiteindelijk bij de Bonifatius-kapel, een ‘overdekte openluchtkerk’ ter nagedachtenis aan de Angelsaksische monnik die hier in 754 is vermoord.

de Bonifatius-kapel

We fietsen terug langs het Groot Diep, met een mooi zicht op een aantal oude gebouwen aan de overkant van het water.

aan het Groot Diep

dag 13     wo 23 juni 2021     Dokkum - Wapserveen     86 km

We rijden eerst naar Dokkumer Nieuwe Zijlen, niet alleen, omdat het zo’n bijzondere naam is, maar ook, omdat het een historisch waterbouwkundig werk is, dat kan worden gezien als een voorloper van de Deltawerken. Het sluizencomplex dateert van 1729, als er een afsluitdijk met sluizen (oud-Nederlands: zijlen) wordt aangelegd om het Groot Diep af te sluiten van de Lauwerszee. Hiermee werd voorkomen dat Dokkum en omgeving wateroverlast ondervonden bij extreem hoog water in de Waddenzee.

toelichting Dokkumer Nieuwe Zijlen

Via Drachten rijden we naar Vledder (boodschappen bij de Coop) en verder naar Wapserveen, waar we een plaatsje vinden op de minicamping De Boskant.

minicamping De Boskamp

dag 14     do 24 juni 2021     Wapserveen

We maken een fietstocht over het Holtingerveld. We fietsen door Wapserveen tot fietsknooppunt 31. Daar slaan we rechtsaf naar het Holtingerveld. Via de knooppunten 41 en 08 rijden we naar knooppunt 10. Vlak voor dat knooppunt, aan het einde van de Hunebeddenweg, komen we bij de hunebedden D54 en D53.

hunebed D54

hunebed D53

Bij de N353 (knooppunt 10) slaan we linksaf, richting Havelte. We stoppen even bij Theehuis ’t Hunebed en fietsen vervolgens naar Havelte voor wat boodschappen. We rijden langs de N353 weer naar de camping.

dag 15     vr 25 juni 2021     Wapserveen

We fietsen vandaag via de N353 naar Frederiksoord. Dit was een van de Koloniën van Weldadigheid. Hier werden paupers uit de stedelijke gebieden nieuwe kansen geboden. Ze kregen een huisje met een lapje grond. Verschillende huisjes staan er nog steeds, maar de bewoners zijn momenteel veel draagkrachtiger dan de bewoners van weleer.

"pauperhuisjes"

opzichtershuis

Na een cappuccino-pauze in de tuin bij Veltman Antiek fietsen we door naar Vledder, om daar bij de Coop nog wat boodschappen te doen. Via Frederiksoord rijden we weer terug naar de camping.

dag 16     za 26 juni 2021     Wapserveen

We houden vandaag een rustdag.

dag 17     zo 27 juni 2021     Wapserveen - Dwingeloo     17 km

Het is maar een klein stukje van Wapserveen naar Dwingeloo. Net achter Dwingeloo ligt camperpark Stee in Lhee. We komen daar vrij vroeg aan, dus we moeten even wachten tot er een plaatsje vrij is.

camperpark Stee in Lhee

’s-Middags fietsen we naar de Brink van Dwingeloo. Daar zoeken we, voor een cappuccino, een terrasje op (bij Hotel Wesseling) en doen wat boodschappen bij de plaatselijke AH.

de Brink van Dwingeloo

dag 18     ma 28 juni 2021     Dwingeloo

In de loop van de ochtend beginnen we aan een fietstocht over het Dwingelderveld. We beginnen bij knooppunt 95, en rijden door de bossen naar van der Valk aan de A28. Daar lunchen we.

Na de lunch rijden we door het open gedeelte van het Dwingelderveld weer naar de camperplaats.

Dwingelderveld

Dwingendereld

dag 19     di 29 juni 2021     Dwingeloo - Orvelte     29 km

We rijden vandaag met de camper naar camperplaats Orvelterblok, tussen Orvelte en Witteveen.

camperplaats Orvelterblok

In de middag fietsen we naar Westerbork. We zitten er aan de cappuccino op het terras van Diggels en doen boodschappen bij de Jumbo. Het weer is duidelijk aan het verslechteren.

dag 20     wo 30 juni 2021     Orvelte

Het weer is behoorlijk vervelend vandaag. We blijven daarom op de camperplaats. We steken tussen de buien door even de weg over en doen wat boodschappen in de supermarkt van het Landal-park.

dag 21     do 1 juli 2021     Orvelte

Het weer leidt tot een extra rustdag. Voor de avondmaaltijd laten we iets bezorgen door Hotel Het Witte Veen.

dag 22     vr 2 juli 2021     Orvelte

Het weer is flink wat beter geworden. Zie maar het verschil met de foto van 29 juni.

camperplaats Orvelterblok

We bezoeken vandaag Kamp Westerbork. We fietsen via de knooppunten 78 (we bewaren het museumdorp Orvelte voor de terugtocht), 97, 55, 52 naar knooppunt 58. Onderweg betrekt de lucht behoorlijk.
Bij knooppunt 58 volgen we de route naar knooppunt 03. Ongeveer halverwege is er een pad naar links dat direct naar Kamp Westerbork leidt. Al snel zijn we bij de (voormalige) woning van de kampcommandant.

woning van de kampcommandant

Op de kruising fietsen we even rechtdoor, naar de schotels van de radiotelescoop.

radiotelescoop van Westerbork

We rijden terug naar de kruising en slaan daar rechtsaf. We krijgen een beeld van de barakken van het kamp. Iets verder komen we bij de 102.000 stenen, die symbool staan voor elke persoon die vanuit Westerbork is afgevoerd naar een concentratiekamp en niet meer is teruggekomen.

een barak in Westerbork

102.000 stenen

Aan het einde van het pad komen we bij het Nationaal Monument Westerbork. De omhooggebogen spoorstaven en het stootblok zijn bekende onderdelen van dat monument.

Nationaal Monument Westerbork

We fietsen verder naar knooppunt 03, en vandaar rijden we even verder naar Hooghalen, waar we op het terras van Het Wapen Van Schotland de (inmiddels) gebruikelijke cappuccino drinken.

We fietsen terug naar knooppunt 03. Vandaar gaat het via 05, 11, en 19 naar Westerbork. We doen wat boodschappen en halen een visje bij een viskraam. Via de knooppunten 19, 90 en 97 rijden we naar het museumdorp Orvelte (knooppunt 78).

Orvelte

dag 23     3 juli 2021     Orvelte - Sint-Jansklooster     66 km

We nemen afscheid van de prettige camperplaats in Orvelte en zetten koers naar Sint Jansklooster. Daar vinden we een plaatsje op camping De Schaarkamp. We staan daar nogal ongelukkig, want we blokkeren min of meer de uitgang van onze buren. De plaats is nl. te smal om evenwijdig aan het pad te kunnen staan. Omdat we haaks op de achterkant staan, steken we met de fietsendrager behoorlijk ver uit. We besluiten dan ook, om daar maar een nacht te blijven.

De Schaarkamp

Na de lunch fietsen we door de polder naar Jonen, Daar sluiten we aan in de lange rij van wachtenden voor het fiets- en voetveer over de Walengracht.

het fiets- en voetveer bij Jonen

Aan de overzijde zijn we in het Nationaal Park de Weerribben, een groot laagveenmoerasgebied.

de Weerribben

Via de Weerribben komen we in Giethoorn. We wandelen met de fiets aan de hand langs de hoofdvaart van het dorp.

Giethoorn

Op de terugweg naar de camping rijden we over de Veneweg, een dam tussen de Beulakkerwijde en de Belterwijde. Aan het begin van die dam gaan we wat eten bij Elly’s Beach en Bistro

dag 24     zo 4 juli 2021     Sint-Jansklooster - Ommen     43 km

Na één overnachting vertrekken we uit Sint-Jansklooster, We rijden, via Zwartsluis, Hasselt en Nieuwleusen naar Ommen, waar we een plaats vinden op de camping Emsland Ommen. Daar is, voor de verandering, ruimte in overvloed.

camping Emsland Ommen

dag 25     ma 5 juli 2021     Ommen

Na de lunch stappen we op de fiets voor een tochtje door het Vechtdal. We beginnen bij fietsknooppunt 65. verder gaat het naar de knooppunten 66 en 61. Daar zoeken we, bij de stuw Vechte, de vistrap Vlisteren op.

vistrap Vilsteren

We fietsen verder naar de knooppunten 69 en 90. Daar steken we de Vecht over met het elektrisch aangedreven voetveer De Stokte - Hessum.

het voetveer

de overkant van de Vecht

We fietsen door een fraai coulissenlandschap  85 en 89 naar Vilsteren (63). Daar nemen we, bij Herberg de Klomp, de inmiddels gebruikelijke cappuccino.

coulissenlandschap bij Vilsteren

De tocht gaat verder langs de VIlsterseweg en de Zwolseweg naar het centrum van Ommen, waar we bij de Jumbo nog wat boodschappen halen. Daarna rijden we via de Varsenerdijk terug naar de camping.

dag 26     di 6 juli 2021     Ommen - Groessen     110 km

We rijden via Raalte, Holten, Lochem, Ruurlo en Doetinchem naar Groessen. Op de eerste dag zochten we tevergeefs een plaatsje op camperplaats de Wellinghoeve in Groessen. We willen daar toch echt eens gaan kijken. We hebben daarom maar gereserveerd.
Voor de avondmaaltijd bestellen we een afhaalmenu bij de Wellinghoeve. Over de keuken kunnen wij absoluut niet klagen.

de Wellinghoeve

dag 27     wo 7 juli 2021     Groessen - Nieuw-Bergen     58 km

We zoeken bij Zevenaar de A12 op en rijden Duitsland binnen. Via Emmerich, Kleve en Goch rijden we maar Nieuw-Bergen. We vinden een plaatsje op camping De Smal.

camping De Smal

Nieuw-Bergen is op de route gekomen, omdat de grootouders van Loes in Ayen een cafë hadden aan de Rijksweg (nu de N271). Loes heeft daar met haar ouders een paar jaar ingewoond.

Na de lunch stappen we op de fiets om een kijkje te nemen bij Tramhalte Ayen (de toenmalige naam van het café). Het pand wordt stevig verbouwd.

voorheen Tramhalte Ayen

de tramhalte in vroegere tijden

Over een stel zandpaden fietsen we naar de Maas. Daar rijden we richting Ayen, met een ijsje bij D’n Boggérd. We gaan verder naar Bergen. Daar nemen we nog een kijkje bij de veerstoep. Hier is duidelijk te zien, dat het water in de Maas behoorlijk hoog staat.

veerstoep Bergen; hoog water in de Maas

dag 28     do 8 juli 2021     Nieuw-Bergen

De camping ligt min of meer in het hart van Nationaal Park de Maasduinen. Vandaag fietsen we door het zuidelijke deel. We dwalen wat door het gebied, tot we bij fietsknoop 30 komen. Van daar gaan we naar 67, 66 en 71.  Daar steken we de Maas over. Ook hier valt op, dat het water in de Maas erg hoog staat. (Vijf dagen later treedt de rivier buiten haar oevers, zoals ook gebeurde bij de Geul en de Roer.) Ook in de uiterwaarden aan de andere kant van de rivier staat het water hoog.

de Maas staat heel erg hoog

ook hoog water in de uiterwaarden van de Maas

We fietsen over de linkeroever van de Maas weer noordwaarts. Ve vervolgen de route via de fietsknooppunten 12, 13, 07 (Wanssum), 39 en 61. Hierna komen we door Maashees (46), met een cappuccino bij De Watervogel. Via 57 komen we bij 40, de veerstoep van Vierlingsbeek. Hier steken we de Maas over naar Bergen, om daarna via het laaggelegen gebied naar Nieuw-Bergen rijden. Vijf dagen later staat het gebied tussen Bergen en Nieuw-Bergen onder water, en waren er legertrucs nodig om Bergen te bereiken/verlaten.

van Bergen naar Nieuw-Bergen bij laag water

van Bergen naar Nieuw-Bergen bij hoog water

In Nieuw-Bergen gaan we een hapje eten bij Arizona in het centrum van van het dorp. De eigenaren van dit restaurant zaten hiervoor met hun restaurant in het voormalige Tramhalte Ayen.

dag 29     za 9 juli 2021     Nieuw-Bergen

’s-Ochtends fietsen we naar de markt in Nieuw-Bergen voor verse broodjes en haring. Na de lunch beginnen we aan een fietstocht door het noordelijke deel van de Maasduinen.

We rijden via 77, 83, 33 en 14 naar Afferden (86). Van daar fietsen we een rondje, langs 43 en 85 en weer terug naar 86. Onderweg zien we de echte Maasduinen

de Maasduinen

We stoppen voor een cappuccino bij ’t Kapelleke in Afferden en rijden via de golfbaan (knooppunten 14, 15, 16, 68, 90 en 78) weer naar de camping.

dag 30     zo 10 juli 2021     Nieuw-Bergen - Tilburg     101 km

We rijden vandaag weer naar huis.