INDRUKWEKKEND

 

Vlaanderen najaar 2019          dag 3          vr 4 oktober 2019          Brugge - Ieper          122 km

 

 

We laten Brugge achter ons en rijden over de A10/E40 richting Gent. Bij Aalter nemen we de afslag en rijden over de N409 naar Deinze en over de N494 en de N459 naar Oudenaarde. Helaas regent het daar iets te hard om het stadje in te gaan. Het blijft daarom bij een lunch in de buzz op de plaatselijke camperplaats.

We rijden over de N459 naar Zulte en nemen daar de N43 naar Kortrijk. Net voor Kortrijk draaien we de R8 op, die overgaat in de A19. Bij afrit 4 (Ieper-Centrum) laten we de snelweg achter ons en rijden we Ieper binnen. Daar zoeken we Camping Jeugdstadion op. Net als op de camping in Brugge is het er behoorlijk druk. Alle camperplaatsen zijn bezet/gereserveerd. Op de camping zijn nog wél enige plaatsen vrij. Iets duurder, maar ook iets ruimer. 

 

Ieper: Camping Jeugdstadion

 

Ieper speelt een markante rol in de Eerste Wereldoorlog. De Duitse opmars in België lijkt maar niet te stoppen. Belgische, Franse en Engelse troepen zijn van plan om zich terug te trekken tot achter het riviertje de IJzer en het IJzer-Ieper-kanaal. De Duitsers opmars verloopt echter sneller dan de geallieerde terugtocht. De geallieerden worden ingehaald nog voor zij hun defensieve stellingen hebben kunnen betrekken. Het komt tot een treffen oostelijk van Ieper. In deze 'eerste slag om Ieper' probeert Duitsland tot de stad door te dringen. De aanval loopt echter vast. Zo ontstaat de Ieperboog, een kleine geallieerde uitstulping aan de Duitse kant van het IJzer-Ieper-kanaal. 

Tijdens de tweede slag om Ieper in 1915 gebruiken de Duitsers voor de eerste keer gifgas. Het levert hen enige terreinwinst op, maar Ieper blijft tot het einde van de oorlog in geallieerde handen. In 1918 ligt Ieper nagenoeg geheel in puin en zijn er rond Ieper zo'n 500.000 soldaten gesneuveld.

Ieper: de Ieperboog

 

Na de oorlog gaan er - vooral Britse - stemmen op, om Ieper niet meer op te bouwen maar te benoemen tot een herdenkingsteken *). Churchill, destijds minister van Marine, zegt daarover: "Ik zou alle ruïnes van Ieper willen behouden: er bestaat in de hele wereld geen heiliger plaats voor het Britse volk". De Belgen beslissen echter anders: Ieper wordt na de oorlog nauwgezet gerestaureerd.

Een deel van de gesneuvelde soldaten vindt een laatste rustplaats op een van de vele begraafplaatsen rond Ieper. Ter nagedachtenis aan de ongeveer 54.900 Britse militairen die worden vermist of niet meer kunnen worden geïdentificeerd, bouwen de Britten in 1927 de Menenpoort, Sinds 1928 - behalve tijdens de Tweede Wereldoorlog - vindt daar elke avond om 20:00 uur een herdenkingsplechtigheid plaats, waarbij kransen worden gelegd en door leden van de vrijwillige brandweer de Last Post wordt geblazen.

In de loop van de middag is het weer behoorlijk opgeklaard. Daarom fietsen we 's-avonds naar de Menenpoort. Er is vooral veel belangstelling van Britten. Het is er behoorlijk druk. Voor een goede plaats moet je er echt uiterlijk om 19:30 zijn. We kunnen niet anders dan stellen, dat het een indrukwekkende plechtigheid is.

Ieper: de Menenpoort

 

Ieper: herdenkingsplechtigheid in de Menenpoort

Ieper: de Last Post

*) zoals na de Tweede Wereldoorlog is gebeurd met Oradour-sur-Glane; zie dag 2 van de reis naar Spanje en Portugal 2019

 

 

 

 

dag 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dag 4