MET DE BUS EN MET DE TRAM

Spanje en Portugal 2019          dag 20          do 23 mei 2019          Lissabon          0 km

We hebben ooit overwogen om met de buzz naar een camperplaats in Lissabon te gaan, om daar de fietsen van de buzz te halen en vrolijk door de stad te fietsen. Menigeen wist echter zeker dat fietsen in Lissabon absoluut gekkenwerk zou zijn (en ze hebben gelijk; we hebben welgeteld één fietser in de stad gezien). Daarom gaan we met lijn 714 naar Lissabon.

De vorige keer hebben we Lissabon tot in alle uithoeken bezocht. Deze keer willen we vooral de stad proeven. We zullen de stad bekijken vanuit tramlijn 28E. Deze tramlijn geldt als een van topattracties van Lissabon. De lijn wordt gereden met vooroorlogs ogende kleine gele trammetjes

Dus gaan we met 714 naar de stad. We stappen uit bij het Praca do Comércio, het grote plein aan de zuidkant van centrum van de stad. Daar duiken we het metrostation in om dagkaarten voor het openbaar vervoer te kopen.

Praça do Comércio

de Taag vanaf het Praça do Comércio

Met de metro rijden we naar het Praca Martim Moniz. Daar is het vertrekpunt van de 28E. Je moet niet verbaasd zijn, als je een uurtje moet wachten tot je kunt instappen. Het gele trammetje slingert door de smalle straatjes van de stad naar het oosten. De rit duurt zo’n anderhalf uur. Aan het eindpunt stappen we in tramlijn 25E, die ons via een andere route weer naar het centrum brengt.

Praca Martim Moniz: in de rij voor lijn 28E

daar is onze tram

de 28E bij de Miradouro de Santa Luzia

We wandelen wat door het centrum, pikken een terrasje onder de Elevador de Santa Justa, en beginnen vervolgens aan de klim naar de Miradouro de Santa Luzia, vanwaar we via de smalle straatjes van Alfama weer naar het centrum teruglopen (overigens, toen wij in 1987 door Alfama liepen, hing er veel meer was te drogen en waren er nog helemaal geen restaurantjes te bekennen).

een terrasje pikken bij de Elevador de Santa Justa

vrij druk voor een doordeweekse dag in mei

de jacaranda staat prachtig te bloeien

Miradouro de Santa Luzia: Alfama en de Taag

typisch straatje in Alfama

De 714 brengt ons weer naar de camping.

dag 19