EN TOEN KWAMEN DE TUNNELS

 

Noorwegen 2017          dag 4          wo 21 juni 2017          Greåker - Åmot          308 km

routekaart


Vandaag rijden we zo'n 300 km, waarvan ruim 20 km in tunnels. De langste is de Oslofjordtunnel (7306 m), met een inwendig hoogteverschil van pakweg 200 m (7% hellingen in de tunnel).

vlak voor de Oslofjordtunnel

 

Na de Oslofjordtunnel gaat het via Drammen, Kongsberg en Notodden naar Heddal. Daar staat de grootste (en een van de best bewaarde) stavkirk (staafkerk) van Noorwegen. Zo'n kerk wordt staafkerk genoemd, omdat hij is gebouwd rond een geraamte van rechtopstaande boomstammen. 

 

de staafkerk van Heddal (1)

 

de staafkerk van Heddal (2)

de staafkerk van Heddal (3)

de staafkerk van Heddal (4)

 

Naast de kerk is er nog een openluchtmuseum met een aantal typische gebouwtjes uit Telemarken.

 

het openluchtmuseum in Heddal

 

het openluchtmuseum in Heddal

We rijden verder, langs een mooi meer, naar Rjukan. Daar staat de zwaarwaterfabriek die in februari 1943 door Noorse commando's is opgeblazen, om te voorkomen dat de Duitsers een voorsprong kregen bij de productie van een atoombom.
Rjukan is echter vooral interessant, omdat daar de zuidelijke weg over de Hardangervidda begint. Dat is een hoogvlakte (de grootste van Europa) met een heel speciale natuur: hobbelig terrein, haast geen bomen, overal struikjes, veel meertjes, een paar bergtoppen.

 

Onderweg naar Rjukan

 

De Gaustatoppen bij Rjukan

de zuidrand van de Hardangervidda

We zijn nu op een prettige camping in Åmot. Daar houden we morgen een rustdag.

 

 

dag 3