IET, WIET, WAAI WEG

Noordkaap 2018          dag 22          za 23 juni 2018          Noordkaap - Havøysund          217 km

Ook rond middernacht is het nog steeds erg mistig op de Noordkaap. Vanochtend is daar nog een flinke regenbui bijgekomen. Volgens de weerberichten heeft het geen enkele zin om nog een dag op de Noordkaap te blijven. We vertrekken dus maar.

We weten van foto’s en van de film die men hier vertoont, hoe het uitzicht vanaf de kaap is. We zijn het eens met Ria en Marie-Louise: het is evenzo een heuglijk feit, op de Noordkaap te zijn geweest. Dat is het meest noordelijke punt van de reis. We beginnen dus aan de terugreis.

We vertrekken in de mist en in de regen. Halverwege Honningsvåg is het weer droog en is de mist verdwenen. Bij Honningsvåg, waar we boodschappen doen en ook de ochtendcappuccino drinken, zijn er zelfs blauwe plekken tussen de wolken zichtbaar. Na de Noordkaaptunnel is het echter weer helemaal bewolkt, en dat blijft het de rest van de rit.

zo worden we wakker

zo vertrekken we

vlak voor Honningsvåg

opklaring boven Honningsvåg

ingang van de Noordkaaptunnel

onderweg naar Olderfjord

Bij Smørfjord, net voor Olderfjord, gaan we rechtsaf, de 889 op. Het begin van deze weg is niet zo bijzonder. Het is gewoon zaak om aan de andere kant van het schiereiland te komen. Maar daar begint dát, wat deze weg heeft gebracht op de  lijst met de mooiste toeristische wegen van Noorwegen (zie hiervoor ook www.nasjonaleturistveger.no): mooie kust, mooie rotsformaties, mooie hoogvlaktes.

de 889

architectuur op de 889

Aan het einde van de weg ligt Havøysund, op het eilandje Havøya. In het centrum van het dorp is een camperplaats, maar die ziet er nogal ongezellig uit. We gaan daarom maar de steile weg naar Arctic View op, en staan nu op het uiterste puntje van het eiland geparkeerd naast het gelijknamige restaurant. Het was hier helder, maar inmiddels is de mist ook hier binnengerold. De restauranteigenaar weet ons echter te vertellen, dat het later op de dag nog zal opklaren, en hij begint daarna meteen uit te leggen, wat we allemaal bij hem kunnen eten. Laten we maar geloven dat het klopt wat hij zegt over het weer (ook al probeert hij je tegelijkertijd een maaltijd te verkopen).

De restauranteigenaar krijgt gelijk, het klaart op. Maar ook: het betrekt weer, klaart weer op, betrekt weer. Ondertussen is de wind behoorlijk in kracht toegenomen (6 tot 7). Reden voor ons, om dwars door de wolken naar het dorp af te dalen om daar een beter beschutte plaats te zoeken.

camperplaats bij Arctic View

het water wordt zichtbaar

het lijkt op te klaren

het trekt weer dicht

door de wolken naar beneden

Aan de rand van het dorp zien we bij het kerkhof een caravan en een camper staan. Daar gaan wij ook maar staan.

overnachten naast rustige buren

We hebben overigens prima gegeten bij Arctic View (een geweldige kabeljauw en een heel bijzondere vruchtentaart).

dag 21

dag 23