WALLANDER WAS HIER

Noordkaap 2018          dag 3          ma 4 juni 2018          Korsør - Ystad          196 km

Met opzet rijden we vandaag maar een vrij korte etappe. We willen vroeg in de middag in Ystad zijn, aan de Zweedse zuidkust. Daar is de Britse detective-serie Wallander opgenomen. Herkenbaar is overigens alleen nog het station van Ystad, dat ogenschijnlijk werd gebruikt als het politiebureau van commissaris Wallander.
Ystad heeft een vrij oude kern, smalle straatjes met oude lage huisjes en hier en daar wat oude vakwerkhuizen. Hoogtepunten zijn de Maria-kerk en de restanten van het klooster.

We vertrekken vanochtend om iets na 09:00 uit Korsør. Na anderhalf uur zijn we Kopenhagen voorbij en rijden we door de Øresundtunnel en over de Øresundbrug naar Zweden. Op de ring rond Malmö nemen we de afslag naar Ystad (over pakweg 45 dagen komen we weer terug op deze plek en is de Scandinavische cirkel rond). Bij de Mac in Svedala (tussen Malmö en Ystad) zitten we aan de ochtendcappuccino. In Ystad vinden we, tegen 12 uur, een plekje op de camperplaats bij de jachthaven (Ystads Marina).

In de middag verkennen we Ystad, op de fiets. Het is een leuk stadje (zie eerste alinea), maar vrij rustig. Op maandag is hier nog vrij veel gesloten, ook het visrestaurant aan de jachthaven waar we ons, op basis van Google-reviews, op hadden verheugd. Op zoek naar een pleister op de wonde, bestellen we bij 'Kaffestugan i Ystad' nog maar een cappuccino.

een straatje in Ystad

het klooster van Ystad

het station van Ystad / het politiebureau van Wallander

Er is geen gebrek aan omgevingsgeluid op de camperplaats. Voortdurend hoor je de golven tegen de kust slaan, elk kwartier komt de trein naar/van Trelleborg voorbij (op een afstand van zo’n 40 meter), en af en toe kondigt een ferry naar/van Bornholm (een Deens eiland in de Oostzee) of Swinoujscie (een havenstad in Polen, aan de Duits-Poolse grens) luidkeels zijn vertrek/komst aan.

De camperplaats valt overigens, afgezien van het omgevingsgeluid, niet tegen. Het is er 'best wel gezellig', er is stroom beschikbaar, en de sanitaire voorzieningen zijn goed. In de buurt van het restaurant is wifi beschikbaar.

de camperplaats van Ystad-Marina

zicht op de "buzz" vanaf de pier van Ystad

De route van vandaag is niet verkeerd. Het landschap van Zuid-Zweden is afwisselend en de kunstwerken onderweg (de tunnel en de brug) zijn imposant.

dag 2

dag 4