HET HOOFD IN DE WOLKEN

Noorwegen 2017          dag 6          vr 23 juni 2017          van Åmot naar Voss          236 km

We worden wakker van de regen.
We vertrekken vanuit Åmot in westelijke richting. Op de Haukelifjell-hoogvlakte kan het, met al die besneeuwde toppen, heel erg mooi zijn, maar vandaag zien we vooral laaghangende bewolking.

de Haukelifjell in de wolken

We rijden via Røldal verder in de richting van Odda. Onderweg stoppen we bij de Låtefossen. Er komt een hoop water van deze dubbele waterval naar beneden.

Låtefossen (1)

Låtefossen (2)

Voorbij Odda volgen we de oever van het Hardangerfjord (met een prima picknickplekje aan het water, althans, bij mooi weer).

picknickplek aan het Hardangerfjord

Weer iets verder komen we bij de nieuwe Hardangerbrug. De wanden van het fjord zijn zo hoog, dat je met een tunnel moet afdalen om bij de brug te komen. In de tunnel is nog een rotonde, want er is een zijstraat.  Aan de overkant van de brug duiken we weer een tunnel in (ook hier is weer een rotonde), om na 7 km weer bovengronds te komen.

de Hardangerbrug in de verte

op de Hardangerbrug

een rotonde in de tunnel

Nu, weer 35 km aan tunnels rijker geworden, staan we op een camping ten noorden van Voss, pal naast een van de bekendste watervallen van Noorwegen, de Tvindefossen. Hier waren we in 1986 ook, in ons iglootje, en dat was voor de Japanse toeristen net zo interessant als de watervallen. We zijn er later tijdens die reis nog eens teruggeweest om onze kleddernatte tenten te drogen in een blokhut (die staat er nog steeds).

camping bij de Tvindefossen

camping bij de Tvindefossen de volgende ochtend

Morgen willen we de stad Bergen bezoeken. Waarschijnlijk hebben we daar op de camperplaats geen wifi, maar dat zien we dán wel weer.

dag 5

dag7