GROTE FJORDEN

Noordkaap 2018          dag 38          ma 09 juli 2018          Molde - Byrkjelo          205 km

We steken vanochtend met de veerboot over van Molde naar Vestnes. Vandaar volgen we nog een klein stukje E39, richting Ålesund.

We rijden maar een klein stukje over de E39, want andere wegen leiden langs veel interessantere plekken. Daarom slaan we in Sjøholt af, de "650" op, langs het Storfjord, tot aan Liabygda. Daar nemen we de veerboot naar Stranda. Vanaf Stranda volgen we de "60". Een aantal kilometers voor Hellesylt hebben we, net tussen twee tunnels in, een prachtig uitzicht op het begin van het Geirangerfjord. Dat is een zijtak van het Sunnylvsfjord, die op zijn beurt weer een zijtak is van het Storfjord. We zitten er juist te picknicken, als er een Hurtigruten komt aanvaren, onderweg naar Geiranger. Uiteraard hebben we daar foto's van gemaakt.

het Storfjord

daar komt een Hurtigruten

Hurtigruten aan het begin van het Geirangerfjord

In de buurt van Grodås komen de "60" en de E39 samen. We gaan daar richting Stryn. Even verderop gaat de E39 richting Nordfjordeid, en gaat de "60", nu samen met de "15", verder richting Stryn. In Stryn gaan deze wegen weer uit elkaar. Wij blijven op de "60", richting Loen, Olden en Byrkjelo, langs het Innvikfjord.

Vorig jaar wilden we ook van Stryn naar Byrkjelo, maar toen werden we in Olden tegengehouden (na een bezoek aan de Briksdalbre), want verder op de "60" was een brug weggespoeld. Nu mogen we in Olden gewoon doorrijden, en in Utvik komen we een smalle noodbrug tegen.

Achter Utvik gaat de weg omhoog naar het Utvikflell. Tijdens de klim hebben we regelmatig een prachtig uitzicht op het fjord beneden ons.

het Innvikfjord bij Loen

het Innvikfjord vanaf de Utvikfjell

We stoppen op de camping in Byrkjelo. Morgen houden we daar een rustdag.

op de camping in Byrkjelo

n.b.: We hebben vandaag gemerkt, dat je niet altijd op Street View van Google mag vertrouwen. Volgens Street View is de weg tussen Innvik en Utvik nogal smal, zonder uitwijkplaatsen. We hebben dan ook even overwogen om via Nordfjordeid te rijden. In werkelijkheid is de weg prima, bijna overal met een gele middenstreep.

dag 37

dag 39