SMALLE TUNNELS OP SENJA

 

Noordkaap 2018          dag 29          za 30 juni 2018          Tromsø - Sjøvegan          267 km

 

Vanochtend vertrekken we vrij vroeg, om 08:30, uit Tromsø. We willen namelijk de veerboot Brensholmen-Botnham hebben van 10:45. Wil je zeker zijn van een plaatsje aan boord (het is maar een kleine veerboot), dan moet je minstens een uur vóór vertrek in de rij op de veerstoep staan. Naar Brensholmen is maar 60 km, maar in Noorwegen doe je daar gemakkelijk een uur over. Daarom vertrekken we om 08:30.

onderweg naar Brensholmen (1)

 

onderweg naar Brensholmen (2)

onderweg naar Brensholmen (3)

De reis naar Brensholmen duurt toch iets langer dan verwacht. We sluiten om 10:00 aan in de wachtrij. Gelukkig kunnen we mee. Sterker nog, nadat alle personenauto’s uit de rij zijn geplukt om de hoeken voor in het schip te vullen, worden wij uit de rij gehaald, omdat we de eerste buscamper zijn. Deze zijn iets smaller dan “gewone” campers, zodat er aan boord naast ons nog precies een Finse touringcar kan worden geplaatst. Dat gaat maar kielekiele. Als de boot te wild op en neer gaat, en de touringcar zal daardoor een beetje gaan schommelen, dan komt hij met zijn spiegel tegen onze bus. Gelukkig schommelt de touringcar niet, en rijden we onbeschadigd bij Botnham het eiland Senja op. Weg 862 is een van de Noorse nationale toeristenwegen. En terecht. We maken een schitterende tocht over het eiland.

 

Finse bus met uitstekende spiegel

 

Brensholmen ligt achter ons.

naar Botnhamn

Vrijwel aan het begin gaan we weg 277 op (deze hoort ook bij de route), die ons naar Husøy brengt. Voorheen was dat een visserseiland (net als Urk), maar het is nu met een dam verbonden met Senja. Het ligt er schitterend bij.

 

onderweg naar Husøy

 

zo ligt Husøy

in Husøy wordt gevist, zo te zien

Verder gaat het weer over de 862. De weg is redelijk smal, en iets bredere tegenliggers kom je allen maar voorbij op de uitwijkplaatsen. Ook de vele tunnels in de route zijn aan de smalle kant, dus ook daar heb je uitwijkplaatsen. In een van die tunnels komen we een ambulance tegen, en geen uitwijkplaats te bekennen. Het is flink passen en meten. Al “kruipend” passeren we elkaar.

Bijzonder aan de smalle tunnels is, dat fietsers zich bij het inrijden kunnen melden door op een knop te drukken. Met een knipperlicht wordt vervolgens het gemotoriseerde verkeer gewaarschuwd, dat er fietsers in de tunnel zijn.

Bijzonder aan de Nationale Toeristenwegen is ook, dat parkeerplaatsen aan die wegen zijn voorzien van bijzondere architectuur. Die van Bergsbotn is heel apart.

 

kust op Senja

 

nagenoeg loodrechte rotswanden op Senja

bijzondere architectuur bij Bergsbotn

Aan het einde van de 862 gaan we de 86 richting Finnsnes op. We volgen deze weg tot Sørreisa. Daar rijden we op de 84 verder naar Sjøvegan. De camping in Sjøvegan (Elvelund) is afgeladen vol (er is een groot feest aan de gang). We rijden daarom een klein stukje door naar de volgende camping (Garsnes Brygge).

 

Garsnes camping in Sjøvegan

 

 

 

 

dag 28

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dag 30