DE MEESTE MENSEN DEUGEN

Noord-Duitsland 2020          dag 21          zo 13 september 2020           Alt Reddevitz - Pruchten          95 km

“De meeste mensen deugen” is de titel van een boek van Rutger Bregman. Vanochtend ervaren we dat de titel klopt.

Bij het vertrek stoppen we nog even bij het sanitair om het chemisch toilet te legen. Daarbij parkeert Ted de buzz naast een gebouwtje. Iets te dicht bij het gebouwtje, want bij het uitdraaien van het fietsenrek komt dit (blijkbaar) tegen het gebouwtje aan, waarbij het kapje van het linker achterlicht sneuvelt. We hebben dat echter niet in de gaten, en rijden verder. Het kapje valt er vervolgens onderweg naar de receptie af.

De deugende mensen:
1. Een andere camperaar waarschuwt ons met zijn claxon dat er iets aan de hand is.
2. De zoon van de campinghouder komt behulpzaam aangerend om te vertellen dat het bewuste achterlicht kapot is. Hij  regelt direct een monteur die op de camping kampeert en loopt met ons de camping op om naar de restanten van het kapje te zoeken. We kunnen die echter nergens vinden.
3. Twee dames zien onze zoektocht en komen melden dat ze de restanten van het kapje midden op het pad hebben opgeraapt en in de kliko hebben gedaan.
4. De monteur weet met ducktape en tiewraps het belangrijkste deel van het kapje weer te bevestigen, weliswaar zonder mistachterlicht en nummerplaatverlichting, maar de belangrijkste lampen (achterlicht, remlicht en richtingaanwijzer) functioneren prima. Hij wijst resoluut “ein kleines Trinkgeld” af en gaat verder met zijn ontbijt.

Overigens komen we vanmiddag bij de camping in Pruchten, net ten zuiden van Zingst, voor een gesloten deur te staan (Mittagsruhe). Als de receptie weer open gaat, blijkt er slechts plaats voor één nacht (i.p.v. 3 tot 4 nachten). We nemen die plaats maar, en gaan straks overleggen, hoe de reis nu verder zal verlopen. Een verblijf op het eiland Zingst zit er mogelijk niet meer in.

het achterlicht

op de camping in Pruchten

dag 20

dag 22